کوپله کن دستی

کوپله کن چیست؟

فرآیند کوپله کردن

کوپله کردن فرآیند گرم شدن انتهای لوله PVC و بزرگتر شدن قطر آن با استفاده از قالب است. انتهای بزرگ شده را کوپله یا مادگی می نامند. انتهای دیگر که بدون تغییر است را نری می گویند. فرایند کوپله را با دستگاهی به نام کوپله کن انجام می دهند. در این فرآیند اتصال دو لوله  بین نری و مادگی  بسیار مهم است. چرا که اگر به اندازه کافی محکم نباشد ممکن است آب از آن نشت کند یا خاک به آن نفوذ کند. برای اتصال دو شاخه از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. از جمله این تکنیک ها استفاده از چسب pvc است که با استفاده از این چسب قسمت نری و مادگی محکم به هم چسبیده شده و متصل می شوند. این روش محبوبترین و ساده ترین روش برای اتصال دو لوله به یکدیگر می باشد. ( در ادامه انواع تکنیک ها را توضیح خواهیم داد.)

چه زمانی فرآیند کوپله کردن لوله انجام می شود؟

دستگاه کوپله کن در انتهای خط تولید لوله های pvc قرار می گیرد. خط تولید لوله های pvc به ترتیب از اکسترودر ، قالب شکل گیری ، کالیبراسیون ، وان خنک کننده ، کشش، دستگاه برش یا اره و ردیف کن یا لوله انداز تشکیل شده است. که پس از تولید لوله ها که معمولا به صورت شاخه های 6 متری تولید می شوند، آنها را وارد دستگاه کوبله کن میکنند. این عملیات میتواند به صورت دستی، اتوماتیک و نیه اتوماتیک انجام شود.

انواع کوپله

کوپله به سه صورت انجام می پذیرد:
1- نوع U
2- نوع R
3- نوع چهارگوش

اینک به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت

1- نوع U

این کار با گرم کردن لوله و سپس قرار دادن آن در یک قالب ساده سوکت با قطر کمی بیشتر انجام می شود.

لوله های PVC در سایزهای  16mm ، 20mm ، 25mm ، 32mm ، 40mm و 50mm با این روش کوپله می شود.

در حین اتصال ممکن است از چسب برای تقویت اتصال استفاده شود. در شکل زیر لوله هایی که با این شیوه کوپله شده اند را مشاهد می کنید.

کوپله کن مدل U

2- نوع R

آیا در این نوع با کوپله نوع U تفاوتی مشاهده می کنید؟ داخل کوپله یک شیار وجود دارد. که داخل آن شیار یک اورینگ قرار میگیرد و آب بندی می شود. اورینگ ها ساخته شده از لاستیک مصنوعی یا طبیعی، ظرفیت آب بندی لوله را افزایش می دهند. اکثر اوقات ، اورینگ به طور جداگانه نصب می شود.

کوپله نوع R معمولا برای لوله هایی از سایز  63 میلی متر تا 630 میلی متر استفاده می شود.
برای اتصال لوله ها  با این روش چسب لازم نیست و کافی است انتهای شاخه روغن کاری شود و با کمی فشار وارد کوپله گردد البته روغن باید در آب حل باشد و بر عملکرد واشر تأثیر نگذارد.

کوپله کن نوع R

 

3- نوع چهار گوش

نوع چهار گوش یکی دیگر از سبک های کوپله کردن لوله های پی وی سی است که مشابه سبک کوپله R است با این تفاوت که شیاری شکل گرفته در لوله به شکل مستطیل است.

کوپله کن مدل چهارگوش

 

انواع دستگاه کوپله کن لوله های PVC

دستگاه های کوپله کن به سه دسته  اتوماتیک، نمیه اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند که در این جا به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

1- کوپله کن اتوماتیک

در این حالت تمامی مراحل کوپله به صورت ماشینی و بدون دخالت دست صورت می پذیرد. فرآیند کوپله اتوماتیک به شرح ذیل است:
پس از آن که لوله PVC تولید گردید و در قسمت اره میزی برش داده شد، توسط مجموعه ای از غلتک ها به ایستگاه گیرنده هدایت می شود. با استفاده از زنجیره انتقال ، لوله بلند شده و از طریق سطح دستگاه به سمت کوره گرم کن منتقل می شود.

کوپله کن اتوماتیک

سپس انتهای لوله به داخل کوره گرم کن هدایت شده و گرم می شود. در حین گرم شدن لوله چرخانده می شود تا تمام سطح لوله به طور یکنواخت گرم گردد. گرما انتهای لوله را نرم می کند. سپس لوله با استفاده از نوار نقاله زنجیره ای به ایستگاه کوپله منتقل می شود.
دو گیره لوله را گرفته و آن را به قسمت کوپله کن انتقال داده و قالب را به داخل لوله وارد می كند. این قالب با توجه به نوع کوپله (R یا U یا چهارگوش) انتهای لوله را کوپله می کند. بعد از کوپله شدن انتهای لوله باید خنک گردد.
سرمایش بعدی است. آب گردش خون سرد بر روی سطح لوله پاشیده می شود. ممکن است از خنک کننده هوا استفاده شود ، اما خنک کننده آب برای لوله هایی با قطر ضخیم که در هوا به سرعت خنک نمی شوند ، ترجیح داده می شود.

پس از خنک شدن ، قالب جمع شده و گیره ها باز می شوند. سپس لوله از ایستگاه کوپله خارج می شود.

 

کوپله کن اتوماتیک

2- کوپله کن نیمه اتوماتیک

تفاوت کوپله کن نیمه اتوماتیک با اتوماتیک در این است که در کوپله کن نیمه اتوماتیک عملیات انتقال لوله از خط تولید  به گرم کن و از آن به قسمت ببعد از برش لوله به صورت دستی و از طریق اپراتور انجام میگیرد. اما پس از قرار دادن لوله در دستگاه کوپله کن نیمه اتوماتیک، بقیه مراحل به صورت اتوماتیک و خودکار انجام میگیرد.

3- کوپله کن دستی

در کوپله کن دستی تمامی مراحل اعم از انتقال لوله از خط تولید به دستگاه کوپله کن، قرار دادن لوله در کوره، قرار دادن آن در قالب همگی به صورت دستی و توسط اپراتور صورت می پذیرد.

 

 

کوپله کن ساخت ایران

شرکت البرز پلیمر سپاهان سال هاست که با بهره گیری از مهندسین توانمند خود و با اتکا به سرمایه های داخلی اقدام به ساخت انواع ماشین آلات در حوزه پلیمری کرده است. یکی از این تولیدات انواع کوپله کن لوله های PVC است که  دارای کیفیتی بی نظیر است.

کوپله کن دستی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت سفارش انواع کوپله کن میتوانید با شماره های شرکت تماس بگیرید.

 

از محصولات البرز پلیمر سپاهان می توان به خطوط تولید انواع لوله های پلی اتیلن، خط تولید لوله های PVC خط تولید دیوار پوش و پروفیل، خط تولید نوارهای آبیاری، خط تولید نی نوشیدنی، خط تولید لوله سرم، خط تولید ابزار آلات ABS ، خط تولید لوله های PVC-O … کرده است.

2 پاسخ
  1. فرناز
    فرناز says:

    با سلام و خسته نباشید
    دستگاه بسیار پر کاربردی هستش ممنون از شرکت خوبتون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *