لوله آبی

لوله های PVC-O

پلیمر PVC-O چیست؟

PVC ماده ای بسیار پرکاربرد است که محصولات زیادی از آن تولید می شود. با پیشرفت علم پلیمر، مواد دیگری از بیس PVC ساخته شد و کیفیت و کارایی آن به مراتب بالاتر رفت موادی مثل U-PVC  و C-PVC و O-PVC که در اینجا قصد داریم در مورد پلیمر PVC-O , لوله های PVC-O و کاربرد و ویژگی های آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.
پلیمر PVC-O یا O-PVC دارای مجموعه ای از ویژگی های موثر است که این ماده را برای ساخت لوله، بهینه می کند و همانطور که خواهیم دید ، لوله های ساخته شده از این ماده منفعت و صرفه جویی اقتصادی زیادی را برای تولید کنندگان لوله و همچنین مزایای زیادی را برای مشتریان بالقوه لوله و مصرف کنندگان نهایی به همراه دارد.

از جمله ویژگی های PVC-O می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بی نظیر در برابر ضربه

استفاده از جهت گیری مولکولی بر روی PVC تمام خصوصیات مکانیکی این ماده را بدون استثنا بهبود می بخشد. بنابراین PVC-O که از این ویژگی استفاده میکند، به ماده ای بسیار مقاوم برای تولید لوله های PVC-O تبدیل می شود که با تأثیرات منظم نمی توان به راحتی آن را از بین برد.

نه تنها مقاومت در PVC-O بهبود می یابد. در نمودار زیر می توانیم خصوصیات مکانیکی اصلی را که بر نیاز لوله ها و نحوه بهبود آنها در مقایسه با UPVC استاندارد تأثیر می گذارد ، مشاهده کنیم.

 

PVC-O

مقاومت هیدرواستاتیک کوتاه مدت و بلند مدت

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید مقاومت PVC-O در کوتاه مدت (Strenth short term) بسیار بیشتر از upvc است اما  در رابطه با مقاومت آن در بلند مدت باید بگوییم چون شیب منحنی رگرسیون مسطح تر است، نشانگر این  است که ماده در بلند مدت تحت فشار، مقاومت بیشتری خواهد داشت ، بنابراین طول عمر آن نیز بیشتر است.

مقاومت در برابر خوردگی (Corrosion resistance)

PVC-O Class 500 در برابر خوردگی ناشی از مواد طبیعی در خاک یا مواد شیمیایی کشاورزی مصون است. بنابراین به هیچ گونه محافظت خاصی  نیاز ندارد و کیفیت مایع منتقل شده همیشه بدون تغییر باقی خواهند ماند.

لوله opvc چیست؟

لوله pvc-o یا o-pvc لوله ای از جنس pvc-o است که از نظر مقاومت و کارایی از بسیاری دیگر از لوله ها با کیفیت تر است. این لوله ها به لوله های آبی هم معروف هستند و اکثرا از رنگ آبی برای ساخت لوله های pvc-o  استفاده می شود.

opvc

 

با توجه به مزایای لوله های PVC-O ، می توان چندین مورد را در مقایسه با لوله های مواد دیگر ارزیابی کرد. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

افزایش ظرفیت هیدرولیک لوله PVC-O

یک لوله PVC-O کلاس 500 به دلیل ضخامت کم دیواره خود، با قطر اسمی مشابه نسبت به دیگر لوله ها میتواند آب بسیار بیشتری حمل کند. در تصویر زیر می توان به راحتی مشاهده کرد که ضخامت لوله های PVC-O نسبت به لوله های پلی اتیلن سنگین (HDPE) و لوله های PVC-U بسیار کمتر است.

opvc

شکل پذیری

به توجه به انعطاف پذیری بالای این لوله ها، به راحتی قابل نصب در زمین هستند و نسبت به ناهمواری ها میتوانند تغییر جهت دهند این باعث شده تا از اتصالات کمتری هنگام نصب این لوله ها استفاده شود.

بهره وری انرژی در لوله PVC-O

فرایند تولید نوآورانه لوله های PVC-O به انرژی کمتری نسبت به لوله های تولیدی مواد دیگر نیاز دارد و بنابراین بسیار کم مصرف است.
از دست دادن فشار به دلیل این واقعیت که این لوله ها دارای دیواره داخلی بسیار صاف هستند ، به حداقل می رسد ، بنابراین انرژی مورد نیاز برای انتقال آب نیز کمتر است. بهینه سازی مصرف انرژی منجر به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی به ویژه در مرحله پمپاژ می شود.

OPVC

نیازهای کمتر به مواد

علاوه بر این ، با حفظ عملکرد یکسان ، لوله های PVC-O به مصرف مواد اولیه کمتری نیاز دارند و این برای کلیه بازیگران صنعت آب تأثیر مثبت دارد. مواد کمتر به معنای مصرف روغن کمتر ، همراه با ظرفیت جریان بالاتر و کارایی بیشتر برای نصب کنندگان لوله است.

هزینه نصب کمتر

یکی از اصلی ترین مزایای مهم لوله PVC-O راحتی در نصب است که هزینه بسیار کمتری را نیز در بر میگیرد. این موضوع عمدتا به این واقعیت ها برمی گردد:

سبکی و شکل پذیری. سرعت نصب این لوله ها بسیار بیشتر از لوله های مواد دیگر است.
تقریباً تخریب پذیر نیستند. دستکاری آنها با نرخ عملکرد تخلیه و قرارگیری بالاتر قابل انجام است.
سهولت اتصال لوله ها. این واقعیت سرعت بسیار بالایی را هنگام نصب فراهم می کند.
لوله های PVC-O سبک تر هستند و می توان آنها را راحت تر از لوله های ساخته شده از مواد دیگر انجام داد: وزن آنها کمتر از نیمی از لوله های PVC و PE است و در هر متر خطی بین شش تا دوازده برابر کمتر از لوله های آهن با قطر اسمی یکسان است .

 

سبک بودن این لوله ها باعث می شود که بتوان آنها را بدون کمک های مکانیکی مانند جرثقیل نصب کرد و بتوان آنها را به صورت دستی به لوله هایی با اندازه اسمی تا 250 میلی متر متصل کرد. به این ترتیب ، هم نیروی کار و هم استفاده از ماشین آلات سنگین کاهش می یابد و در نتیجه هزینه های نصب کاهش می یابد.
در شکل زیر، در سمت چپ تصویر،کارایی لوله های مختلف و در سمت راست قیمت هر کدام را به شکل نموداری نشان می دهد.

کاربرد لوله های PVC-O

اگر به دنبال لوله کشی برای انتقال آب با لوله های فشار قوی هستید لوله های PVC-O بهترین گزینه است. لوله های PVC-O برای پروژه های مختلف آبیاری آسانسور ، انتقال آب تحت فشار و پروژه های زیربنایی آب در بخشهای مختلف دولتی استفاده می شود.

خط تولید لوله های PVC-O

با توجه به مزایای زیادی لوله های PVC-O، تولید کنندگان زیادی در ایران به ساخت این لوله ها تمایل پیدا کرده اند. که خوشبختانه شرکت البرز پلیمر سپاهان با بهره گیری از مهندسین توانمند خود توانسته است برای اولین بار در ایران اقدام به ساخت خط تولید این لوله ها نماید. جهت ثبت سفارش و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره های شرکت که در صفحه اصلی سایت قرار داده شده است تماس حاصل فرمایند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                            لوله آبی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *