خط تولید روکش حرارتی (شیرینگ حرارتی)

روکش حرارتی چیست؟

روکش های حرارتی جمع شونده یا شیرینگ حرارتی، به لوله های پلیمری  جمع شونده ای گفته میشود  که  از این روکش ها برای عایق کردن سیم ها، کابل ها، شینه ها، اتصالات، و ترمینال ها استفاده می شود. این روکش ها از ماده درونی خود در برابر فرسودگی، مواد شیمیایی، و تغییرات آب و هوایی محافظت کرده و مقاومت زیادی در برابر این موارد دارد. یک دیگر از مواردی که باعث می شود از روکش حرارتی استفاده کرد به منظور تعمیر عایق سیم ها و کابل ها، خوشه بندی، و کد گذاری آنها بر حسب رنگ، است. این روکش ها از یک نوع پلیمر به نام پلی الیفن ساخته میشود. با توجه به کاربرد زیاد این محصولات راه اندازی خط تولید روکش حرارتی میتواند برای تولید کنندگان منفعت خوبی را به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی میشود به طور خلاصه توضیحاتی در مورد روکش حرارتی داده شود و سپس به بحث خط تولید ایرانی این محصول خواهیم پرداخت.

روکش حرارتی

چگونگی نصب شیرینگ حرارتی

همانطور که بیان کردیم شیرینگ حرارتی باید پیرامون شیئی که قرار است آن را عایق کند قرار بگیرد. برای این منظور میبایست از یک منبع حرارتی که معمولا سشوار صنعتی است استفاده شود. با استفاده از این سشوار، شیرینگ حرارتی در معرض گرما قرار میگیرد و حالت جمع شوندگی به خود میگیرد. هر نوع روکش حرارتی ضریب جمع شوندگی خاص خود را دارند که انقباض شیرینگ حرارتی پس از اعمال حرارت در مقایسه با اندازه منبسط شده آن است.

 

 

کاربرد روکش های حرارتی

  • عایق کاری اتصالات و شینه ها (باس بارها) جهت کاهش فاصله حریم فاز به فاز و فاز به زمین
  • تعمیر عایق سیم ها و کابل ها
  • کد گذاری دسته سیم ها وشینه ها بر حسب رنگ
  • استفاده به عنوان لیبل حول سیم، کابل و لوله
  • حفاظت مکانیکی اجسام (مانند لوله ها) جهت بهبود عملکرد آنها در برابر فرسودگی (زنگ زدگی و خوردگی ناشی از رطوبت، مواد شیمیایی و و تغییرات آب و هوایی)
  • زیباسازی و رنگ بندی اجسام گوناگون با توجه به سطح صاف، خوش تماسی و تنوع رنگی روکش ها

 

شیرینگ حرارتی

 

انواع شیرینگ حرارتی

شیرنگ های حرارتی انواع مختلفی دارند که ما در اینجا به 4 نوع از محبوب ترین آنها اشاره میکنیم.

1- شیرینگ حرارتی تک لایه (SGP)

این نوع روکش حرارتی، مصرف زیادی در هادی های ولتاژ پایین (تا ۱۰۰۰ ولت)جهت اهداف عایق بندی (عایق کاری سرسیم، کابلشو، باس بار (شینه) مسی، … کد بندی فازها (کابل ها، باس بارهای تابلو های فشار ضعیف، …) و علامت گذاری هادی های زمین یا خنثی (با استفاده از روکش با رنگ سبز و زرد تلفیقی) دارند. خط تولید شیرینگ حرارتی تک لایه جزء پرکاربردترین نوع این خطوط تولید است.

2- روکش حرارتی تک لایه ضد اصطکاک (SSP)

از این نوع روکش حرارتی اغلب جهت روکش کردن لوازم ورزشی مانند دسته تنیس، چوب ماهیگری، چوب مورد استفاده در یوگا، بارفیکس، … که در تماس مستقیم با کاربر است استفاده می گردد.

3- شیرینگ حرارتی دو لایه D3TF

با توجه به تنوع رنگی این نوع روکش ها، از این روکش ها علاوه بر آب بندی کامل و خوشه بندی، به منظور کد گذاری دسته سیم ها بر حسب رنگ نیز می توان بهره جست. رنگ مشکی این مدل در مقابل اشعه ماوراء بنفش (UV) مقاوم است. ضریب جمع شوندگی این روکش ها ۳ به ۱ (۳:۱) است، بدین معنی که پس از حرارت مناسب، قطر روکش به یک سوم قطر اولیه کاهش می یابد.

4- روکش حرارتی دو لایه D4TF

این نوع روکش ها مشابه روکش های حرارتی دولایه چسب دار D3TF می باشند، با این تفاوت که نسبت جمع شوندگی این روکش های ۴ به ۱ (۴:۱) می باشد.

 

حال با خط تولید روکش حرارتی آشنا میشویم.

خط تولید شیرینگ حرارتی ساخت البرز پلیمر سپاهان

شرکت البرز پلیمر سپاهان بعد از ماه ها تحقیق و آزمایش موفق به ساخت خط تولید شیرینگ حرارتی شده است. این دستاورد برای اولین بار در ایران صورت گرفته است. قبل از این تمامی خطوط تولید موجود در کشور متعلق به کشورهای خارجی و مخصوصا چین بوده است. باعث افتخار است که شرکت البرز پلیمر سپاهان توسط کارشناسان و مهندسین توانمند خود توانسته است این خطوط تولید را بومی سازی کرده و به منصه ظهور رسانده است.

شرکت البرز پلیمر سپاهان با برخورداری از مهندسی توانمند خود در سال های اخیر اقدام به بومی سازی بسیاری از خطوط تولید در زمینه مواد پلیمری از جمله خط تولید نی نوشیدنی، خط تولید لوله سرم، خط تولید پروفیل CRP و … کرده است.

 

خرید خط تولید روکش حرارتی

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *