سیلندر و مارپیچ

سیلندر و مارپیچ

کاربرد سیلندر و مارپیچ

سیلندر و مارپیچ یا سیلندر و ماردون در انواع ماشین آلات صنعت پلاستیک کاربرد دارد. در واقع سیلندر و مارپیج بخش جدایی ناپذیر ماشین آلات صنعت پلاستیک هستند  که  این قطعات باعث می شوند روند تولید یکنواخت تر و خروجی بهتری حاصل شود.

در واقع سیلندر محفظه نگهدارنده مارپیچ است و انتقال حرارات به مواد، بیشتر از طریق سیلندر انجام میگیرد. سیلندرها انواع مختلفی دارند و برای مصارف و مواد مختلف ازجمله پی وی سی، پلی اتیلن و گرانول سازی از آنها استفاده می شود.

همچنین مارپیچ ها جزء اصلی سیلندر به شمار می آیند. مارپیچ با ایجاد نیروی درگ مواد را به جلو انتقال داده و شرایط گرما دادن و ذوب کردن، مخلوط کردن مذاب و رساندن مذاب به دای  را فراهم میکند و برحسب مواد مورد استفاده میتوانند: تک پیچ، دوپیچ کونیکال و موازی باشند. مارپیچ جزء اصلی اکسترودر نیز به شمارمی آید.

انواع سیلندر و ماردون:

سیلندر و مارپیچ از دو یا چند قسمت تشکیل شده و نسبت به نوع استفاده و محصول تولیدی در انواع گوناگون ساخته می شود. طراحی های سیلندر و مارپیچ رابطه مستقیم با مواد پلیمری مورد استفاده دارد برای مثال سیلندر و مارپیچ خطوط تولید لوله پلی اتیلن با سیلندر و مارپیچ های خطوط تولید پی وی سی PVC متفاوت است.

به طور کلی سیلندر و مارپیچ را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد:

۱-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله و مخازن پلی اتیلن
۲-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله های پی وی سی ، چوب پلاست و پلی وود
۳-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید نایلون و نایلکس
۴- سیلندر و مارپیچ های خط های تولید محصولات بادی
۵-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید گرانول و بازیافت
۶- سیلندر ماردون های خط های تولید مستربچ و کامپاند
۷- سیلندر ماردون های خط های تولید تزریق

که برای هر کدام از موارد بالا نوع طراحی ، نوع جنس سیلندر و مارپیچ ، نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ و حتی شکل آنها متفاوت است.

به طور کلی سیلندر و مارپیچ ها به دو صورت تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی و به صورت استوانه با مخروطی شکل ساخته می شوند.

طول

نکته بعدی طول سیلندر و مارپیچ و یا به اصطلاح نسبت قطر ماردون به طول L/D  است که بسته به نوع مواد مورد استفاده قرار می گیرد. طول سیلندر و ماردون به محصول نهایی تولید شده بستگی دارد و در تولید با کیفیت نقش بسیار زیادی دارد.

سیلندر مارپیچ ها معمولا از جنس فولاد سخت و با آبکاری های کروم سخت ، نیتراته ، بای متالیک ( ضد سایش ) در مارکت ایران یافت می شود.

امیدواریم مطلب فوق، مورد پسند شما واقع شده باشد. منتظر نظرات شما هستیم.